Tuesday, January 18, 2011

Tips on crockery, plate, props n etc

Crockery such as plate and underliner that are used in presenting food item is considered as one of the vital element to ensure the food look good. Remember! Food styling is the arts of presenting food for the camera - to make the food look tempting and attractive. Color, texture, shape and structure of the plate will influence the look of the food. If you choose a wrong combination the food will be 'submerged' or 'camouflaged' by the crockery used. A right and proper selection of crockery will enhance the look of the food product.
Peralatan pinggan mangkok terutama pinggan dan alas yanag digunakan bagi menghidang makanan merupakan salah satu elemen terterpenting bagi memastikan makanan yang dihidangkan kelihatan menarik. Perlu diingatkan! Seni Rias Makanan merupakan satu seni mempersembahkan makanan untuk fotografi - untuk menjadikan makanan tersebut kelihatan menyelerakan dan menarik. Warna, tekstur, rupabentuk dan struktur pinggan akan mempengaruhi rupa makanan yang dihidangkan. Jika pilihan pinggan yang salah atau kombinasi yang tidak tepat akan mengakibatkan menjadi makanan seakan-akan ditenggelami peralatan yang digunakan. Manakala pilihan pingan yang betul dan tepat akan menjadikan makanan yang dihidangkan tampil lebih menarik. 


Look at the photos above, the first photo looks dull. Transparent glassware will made the food absorbed by the background. To overcome this, stylist may use an underliner to 'break' the overshadowing of the background. Photo two, a white plate as an underliner used to block the background underneath the transparent glass plate, this made the food look more outstanding to the viewer.
Lihat pada foto di atas, foto yang pertama kelehatan agak suram. Penggunaan pinggan kaca yang lutsinar menjadikan makanan yang dihidangkan ditenggelami oleh rupabentuk latarnya. Bagi mengatasi masalah ini, Jururias Makanan perlu menggunakan pinggan alas atau sebarang alas bagi 'menyekat' bahagian latar hidangan dari mempengaruhi makanan tersebut. Manakala foto yang kedua kelihatan lebih menarik, di mana pinggan berwarna yang digunakan mampu 'menyekat' bahagian latar, ini membuatkan hidangan tersebut lebih menonjol dan terserlah. 



Both the photos above, shows how color and texture of a plate used will give a different mood to a same food product. White fondant icing on the cakes is blended together with the white colored plate used. This made the food looks dull. While in an another photo above where the cakes are plated on a wooden board with some noticeable texture of the board gives a different mood altogether.
Meanwhile the photos below shows a same cakes were presented on a different type of plate with different color. So pick up your choice and which of these three look more outstanding than the rest?
Kedua-dua foto di atas menunjukan bagaimana warna dan tekstur pinggan akan memberikan kesan  dan mood yang berbeza kepada hidangan. Warna putih fondan pada kek telah bersatu dengan warna pinggan yang juga putih. Ini menjadikan hidangan kelihatan suram. Manakala pada foto kedua di atas menunjukkan bagaimana kek yang sama dihidangkan di atas pinggan kayu yang menpunyai tekstur yang berbeza menjadikan hidangan tersebut berbeza dari segi moodnya .
Manakala foto di bawah menunjukkan kek yang sama kelihatan berbeza pada tiga cara hidangan yang berbeza dengan menggunakan tiga jenis pinggan/alas yang berbeza. Buatlah pilihan anda, mana di antar ketiga hidangan ini kelihatan lebih menonjo dan menarik?



2 comments: